Зачестяват инцидентите с газови бутилки. Това алармира председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) инж. Стефан Цанков.

На извънредна пресконференция в агенцията бяха представени резултатите от проверките на газостанции, газови бутилки и уреди.

22 взрива са възникнали от началото на годината. Двама души са загинали, а петима са тежко ранени с много висока степен на обгорялост.

„Почти всяка седмица имаме гърмяща бутилка”, коментира инж. Цанков. Това е значително повече от миналата година. За цялата 2015 г. са възникнали 35 взрива.

Три са основните причини за инцидентите с газови бутилки. „Най-тежката е нерегламентираното пълнене на битови бутилки на газостанции за автомобили”, коментира председателят на ДАМТН. Проблемът е, че много често бутилките се препълват и не се оставя свободен обем в тях.

Неправилната експлоатация на уредите е втората причина за инцидентите с газови бутилки. Хората масово използват уреди за външна употреба в затворени помещения. Когато пламъкът изгасне, помещението се изпълва с газ и при най-малката искра се получават взривове, при които цели апартаменти изчезват.

Използването на непроверени бутилки е третата причина за инцидентите. Единият от смъртните случаи за тази година е именно с бутилка, транспортирана с автомобил, която е изпуснала газ и при запалване на цигара, се е взривила.

Над 1100 проверки на газови станции, магазини за газови уреди и други обекти е направила ДАМТН. „Ще бъдем и сме абсолютно безкомпромисни и ще налагаме максимална санкции от 5000 лв.”, се закани инж. Цанков. ДАМТН ще запечатва всяка автомобилна газостанция, която си позволява да пълни битови газови бутилки.

11 обекта са запечатани от началото на годината. ДАМТН основно работи със „скрити клиенти”.

Законните места, където потребителите могат да си напълнят газовата бутилка, са пълначните станции. Там бутилките се пълнят по специален метод, така че в тях да остане свободен обем. В големите бутилки се слага точно 13 кг, а в малките бутилки - 7 кг. Ако по тези обекти установят корозирала бутилка, са длъжни да я заменят.

Пълначните станции също са обект на контрол, като за 2016 г. са направени 538 проверки и са установени 14 несъответствия.

Най-честите нарушения при тях са: нередовно водене на дневници, проверки на газови бутилки, които обаче са формални. „Затова работим със скрити клиенти”, подчерта още веднъж инж. Цанков.

Глоби за около 55 000 лв. са наложени от началото на годината на целия газов сектор, който ДАМТН проверява.

Според инж. Цанков максималната глоба от 5000 лв. е възпираща, но ако продължи пълненето на бутилки на автомобилни газови станции, ще предложат завишаване на санкциите.

Взривовете възникват основно в малките населени места, където пълначната станция е на по-отдалечено разстояние. Между 3-6 лв. повече плащаме, ако заредим бутилката на регламентираната пълначна станция.

От ДАМТН обясниха и какво трябва да следим, за да се защитим от инциденти. Всяка бутилка има специфична маркировка. Най-важна е годината на производство. На всеки 10 години бутилката трябва да бъде проверява от лаборатория, за да се каже дали може да продължи да се ползва. Трябва да се следи дали бутилката е корозирала. Ако корпусът й се разяде, може да има теч на газ.

Важен елемент е вентилът към бутилката. Той трябва да има добри, надеждни гумени уплътнения. По вентила трябва да има нанесени данни с минимално и максимално работно налягане, както и такива, сочещи колко е пропускливостта на вентила за час. Върху него трябва да е показано и как той е затворен и как отворен.

Третият елемент - маркучът, трябва да е с надеждни скоби, така че, след като той се вкара във вентила, да няма изтичане на газ.